De Tuinen van Appeltern
Walstraat 2a, 6629 AD Appeltern
Nederlands grootste en mooiste tuinideeënpark

Nederlands grootste en mooiste tuinideeënpark

Max Griebling

Max Griebling

In eerste instantie ging ik aan de slag om een soort compilatie te maken van Van Goghkenmerken, die vertaald konden worden naar iets plantaardigs. In die zoektocht ontdekte ik dat het schilderij ‘Weg met cipres en ster’ genoeg in zich had om in zijn eentje een kenmerkend plantaardig Van Goghschilderij te zijn.

Het staande formaat kwam overeen met de gestelde randvoorwaarde. Daarnaast is dit schilderij gemaakt in mei 1890, twee maanden voor Van Goghs overlijden. Eén maand na de aanleg in Appeltern bestaat dit schilderij dus precies 125 jaar. De artistieke ontwikkeling die Van Gogh heeft doorgemaakt komt in dit schilderij goed tot uiting, zoals zijn typische “gestreepte pointillisme”.

Schilderen met planten

Borderplan:

De cipres komt in menig Van Goghschilderij als krachtig verticaal element voor. De ster annex hemellichaam (ik zie er hier meer een zon in) is ook een element dat hem een tijd lang heeft geboeid en dat in een aantal beroemde schilderijen dominant aanwezig is (starry starry night). Akkers en bloemenweiden zijn veel door hem vastgelegd, in ogenschijnlijke saaiheid, maar wel met zijn schwung en zijn kleurgebruik van groen, geel en oranje tot rood. De weg was vaak een middel om het oog van de beschouwer te leiden. En tegelijkertijd een aanleiding om personen op weer te geven, hoewel we die ook vrij in het veld tegenkomen (de zaaier). In ‘Weg met cipres en ster’ is aan het eind van de weg ook nog een boerderij waar te nemen.

De vertaling naar planten is wel even een dingetje. De penseelstreken en verfkleuren weet ik wel te vertalen in bladvormen en bladkleuren. Maar gebouwen en personen is een brug te ver. Deze maak ik eerst abstracter om vervolgens planten toe te passen die een gelijkwaardige rol kunnen spelen in de compositie. Zo kan strak gesnoeide buxus de rol van hard c.q. bouwkundig element op zich nemen. Opgaande planten met bloemen in aarvorm kunnen de rol van de figuren in de voorgrond overnemen. En een paard en wagen in de verte? Daar kies ik simpelweg één plant voor die qua kleur en bladvorm iets van een houten wagenwiel heeft.

De hemel: een kleinbladige blauwe bodembedekker.
De weg: een grijze bodembedekker met grotere bladeren als stenen.
De ster of zon: een solitair geel siergras dat straalt.

Siergrassen kregen een belangrijke inbreng, omdat deze dicht bij de streperige penseelstreken komen. Voor de weergave van een akker ligt een siergras voor de hand. Maar ook bij de cipres koos ik voor een siergras. Aanvankelijk wilde ik toefjes gebruiken, in mijn ogen een typische Van Goghplant. Maar in 17-voud werd dat een beetje te begrotelijk. En de organisatie was ook niet zo happig op heesters. Omdat Van Gogh veel afwijkende kleurstrepen in zijn kleurvlakken verwerkt (hier geel in donkergroen) koos ik voor een mildbont ‘Variegata’ siergras.

Ik hoop dat men een ‘typisch-Van-Gogh’-gevoel krijgt bij het kijken naar mijn plantaardige schilderij.

Toegepaste beplanting:

Acaena buchananii - Stekelnootje
Anaphalis triplinervis - Siberische edelweiss
Hakonechloa macra ‘Aureola’ - Japans siergras
Carex morrowii 'Variegata' - Japanse zegge
- Buxus
Heuchera ‘Caramel’ - Purperklokje
Carex comans ‘Bronco’ - Zegge
Stachys byzantina ‘Silver Carpet’ - Ezelsoor
Festuca gautieri - Zwenkgras
- Salie

Ontwerp door:

Max Griebling
Maxtuinen