Nee-verkopen

Een beetje vreemd, ik geef het toe. Om bij het begin van het nieuwe jaar, met nieuwe kansen, te beginnen met nee-verkopen. 2010 was voor velen een niet heel erg florissant jaar, de veel te vroege winter was niet erg welkom. Dan wil je eigenlijk zoveel mogelijk werk binnen halen, al helemaal als opdrachtgevers langer dan normaal blijven treuzelen en uitstellen…

Toch moet u niet blij zijn met elke nieuwe opdracht. Al helemaal niet als u zelf al twijfelt over de opbrengst. Meestal gaat er tijdens zo’n opdracht dan ook nog van alles mis waardoor het, los van de opbrengst, ook al geen project wordt om op te nemen in uw plakboek of op de website.

En natuurlijk, ook ik heb in het verleden wel eens opdrachten aanvaard voor een te lage prijs omdat ik bang was voor een gat in de planning en omdat van de vier uitgebrachte offertes er ineens drie niet werden geaccepteerd. Door schade en schande wijs geworden, zou mij dat nu niet meer gebeuren.

Kwaliteit moet altijd voorop staan en zal er uiteindelijk ook voor zorgen dat er nauwelijks gaten vallen in uw planning en er altijd weer aanvragen gaan komen, uit hoeken waar u het niet verwacht.
Wij zouden ons ook niet moeten storen aan het circuit van stratenmakers en beunhazen. Dat is iets van alle tijden en nooit een serieus probleem geweest, zolang u maar in staat bent om onderscheidend te zijn.

Zeker, niet elke opdrachtgever maakt de goede afweging, vaak worden appels met peren vergeleken en wordt u ‘onterecht’ buitenspel gezet. Toch overwint kwaliteit altijd. Velen zijn in de huidige tijd van ‘shoppen’ al teleurgesteld en zullen een volgende keer zeker weer voor u gaan kiezen.

En tussentijds….
Gewoon blijven geloven! Zet frustraties om in creativiteit en het gaat helemaal goed komen.

2011 wordt gewoon een prachtig tuinjaar!

Ben van Ooijen
Directeur De Tuinen van Appeltern